TRONDHEIM (Dagbladet): Ved flere tilfeller brøt Petter Northug i fjor høst markedsføringsloven.
Det fastslår Forbrukertilsynet.
Ved flere tilfeller har Northug markedsført sin egen merkevare Northug, uten at han har markert dette som reklame.
«Vedlagt følger skjermbilder av innlegg vi mener innebærer brudd på lovens krav om at markedsføring tydelig skal fremstå som markedsføring».
Det skriver Forbrukertilsynet i et brev til Northug, og sikter til videoer den tidligere langrennskongen har lagt ut på Instagram.
I sin konklusjon, påpeker tilsynsmyndigheten at videoene burde vært merket.
- Ingen av innleggene er merket som markedsføring. For at forbrukeren umiddelbart skal forstå at dette er markedsføring, burde innleggene vært merket som reklame.
Dette skjer etter at Forbrukertilsynet i fjor gjennomførte en tilsynsaksjon i sosiale medier.

Ski-VM: - Viktige steg
Flere lovbrudd
Innleggene som tilsynsmyndigheten sikter til, er to videoer som ble publisert på Petter Northugs egen Instagram-konto henholdsvis den 25. september og den 7. oktober i fjor.
«Særlig i videoen med eksponering av butikken er det ikke umiddelbart åpenbart for forbrukere at dette er markedsføring for din egen næringsvirksomhet», heter det i Forbrukertilsynets konklusjon, hvor de sikter til videoen publisert 7. oktober i fjor.
- Her er det viktig å understreke at ikke alle forbrukere kjenner til deg og din næringsvirksomhet, og at disse også skal forstå umiddelbart at det de ser på din profil er markedsføring, skriver Forbrukertilsynet videre i konklusjonen.

Underdirektør i tilsynsavdelingen hos Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel, forteller til Dagbladet at det ikke ble fattet noen vedtak etter denne aksjonen.
- Formålet med aksjonen var først og fremst å avdekke skjult egenreklame, orientere om reglene og sørge for innsettelse for framtida, skriver Dietzel i en e-post til Dagbladet.
Hun opplyser at de på SoMe-feltet som oftest gjennomfører tilsynsaksjoner, som kjennetegnes ved at de går bredt ut og sjekker mange aktører under ett.
Hvor vidt tilsynet følges opp med brev i etterkant, avhenger av funnene som blir gjort, opplyser Dietzel.
- Stiller oss bak
Selv om Forbrukertilsynet har funnet flere lovbrudd på den tidligere skikongens sosiale medier, tar hovedpersonen selv det hele - ikke uventet - med knusende ro.
- Vi setter utrolig stor pris på at Forbrukertilsynet legger merke til den fantastiske jobben Northug-teamet gjør på sosiale medier, skriver Northug til Dagbladet.
- Er dere enige eller uenige med det som kom fram i tilsynet?
- Vi stiller oss bak tilsynets vurdering og ønsker også å belønne Forbrukertilsynet med gaver fra oss i Northug (merk at disse produktene må merkes om de ønsker å legge det ut på sosiale medier - om de ønsker å bruke egne kanaler).
På spørsmål om det er noen årsak til at dette har skjedd, kommer skikongen med et stikk i retur til Dagbladet.
- Årsaken til at dette skjer er muligheten for at en sak som dette kan avdekkes gjennom Dagbladet i framtida, svarer Northug.

Åpnet restaurant: - Ikke en god kokk!
Aktuelt med flere kontroller
I brevet fra Forbrukertilsynet, hvor Northug ble orientert om deres funn, gjør de det klart at de ved et seinere tilsyn vil legge vekt på at han har mottatt orienteringen fra dem.
- Ved brudd på markedsføringsloven kan Forbrukertilsynet fatte vedtak om økonomiske sanksjoner, i form av tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr, skriver Forbrukertilsynet i brevet.
De opplyser videre at brevet - hvor Northug har mottatt veiledning - vil være av «betydning for eventuell seinere bruk av sanksjoner».
Det er derimot ikke utenkelig at det kan skje.
- Vi har så langt ikke foretatt noen etterkontroll av de aktuelle innleggene vi tok opp i brevet eller om nye innlegg overholder kravene til identifikasjon av reklame, men dette kan bli aktuelt, skriver Dietzel.

Tips oss om Trøndelag!
Har du tips eller opplysninger om en sak vi bør se nærmere på, eller har en historie du gjerne vil fortelle? Ta gjerne kontakt med Dagbladets lokalkontor i Trondheim!