TRONDHEIM (Dagbladet): Ved flere tilfeller brøt Petter Northug i fjor høst markedsføringsloven.
Det fastslår Forbrukertilsynet.
Ved flere tilfeller har Northug markedsført sin egen merkevare Northug, uten at han har markert dette som reklame.
«Vedlagt følger skjermbilder av innlegg vi mener innebærer brudd på lovens krav om at markedsføring tydelig skal fremstå som markedsføring».
Det skriver Forbrukertilsynet i et brev til Northug, og sikter til videoer den tidligere langrennskongen har lagt ut på Instagram.
I sin konklusjon, påpeker tilsynsmyndigheten at videoene burde vært merket.
- Ingen av innleggene er merket som markedsføring. For at forbrukeren umiddelbart skal forstå at dette er markedsføring, burde innleggene vært merket som reklame.
Dette skjer etter at Forbrukertilsynet i fjor gjennomførte en tilsynsaksjon i sosiale medier.
Flere lovbrudd
Innleggene som tilsynsmyndigheten sikter til, er to videoer som ble publisert på Petter Northugs egen Instagram-konto henholdsvis den 25. september og den 7. oktober i fjor.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger