Trøndelag:

Gigantfunn skaper E6-trøbbel

Et større arkeologisk funn førte bokstavelig talt til humper i veien for ny E6-trasé.

FUNN: Et større arkeologsik funn har ført til humper i veien i forbindelse med et nytt E6-prosjekt i Trøndelag. Foto: Trøndelag fylkeskommune
FUNN: Et større arkeologsik funn har ført til humper i veien i forbindelse med et nytt E6-prosjekt i Trøndelag. Foto: Trøndelag fylkeskommune Vis mer
Publisert

TRONDHEIM (Dagbladet): I forbindelse med utbyggingen av nye E6 mellom Ulsberg og Nedgård på Rennebu, møtte Nye Veier på humper i veien.

Nye Veier har der utredet to alternative E6-traseer, en vestre trasé i nærheten av dagens E6, og en østlig trasé lenger unna dagens E6.

Illustrasjon: Nye Veier
Illustrasjon: Nye Veier Vis mer

Humper i veien

Som Dagbladet kunne melde tidligere i september, hadde Nye Veier møtt humper i veien i deres utredning.

Da Nye Veier mottok svar fra arkeologer hos Trøndelag fylkeskommune, som gjennomførte undersøkelser i den østlige traseen, var det ikke et lite funn de hadde gjort.

– De har oppdaget det de oppfatter som et større funn. De har funnet 12 gravhauger og 78 gravrøyser, sa prosjektleder Arild Mathisen i Nye Veier til Dagbladet tidligere denne måneden.

Selv om Nye Veier har vært kjent med at det tidligere er gjort funn av fangstgroper i området, skilte dette funnet seg ut.

– Omfanget av det, og at det er såpass ukjent, gjør dette funnet spesielt, sa prosjektlederen til Dagbladet.

Ifølge Mathisen strekker funnet seg over en lang tidsepoke.

– Det er funn helt fra før Kristus til gjennom bronsealderen, forteller han.

Seksjonsleder for kulturminner i Trøndelag fylkeskommune, Anne Bjørg Evensen Svestad, varslet tidligere i september at fylkeskommunen vil tolke funnet i en større sammenheng, og gå i dialog med Nye Veier.

– Vi vil i dialog med Nye Veier fremme et ønske om at E6 blir lagt utenfor dette området, sa hun til Dagbladet.

Bestemt seg

Nå har Nye Veier bestemt seg for hvilken trasé de mener man bør gå videre med. De vil tirsdag gi sin anbefaling til formannskapet i Rennebu kommune under tirsdagens møte.

– Vi mener at den vestlige traseen er bedre med hensyn til både beslag av dyrka mark, klimagassutslipp, naturmangfold, friluftsliv, by- og bygdeliv, kulturarv og økonomi. Nye Veier anbefaler derfor Rennebu kommune å gå videre med dette alternativet, sier Arild Mathisen, i en pressemelding tirsdag.

Det vestre alternativet har lavest estimerte utbyggingskostnad og gir best netto nytte, ifølge Nye Veier. Samtidig medfører alternativet mindre konsekvenser for landskapsbildet, friluftsliv/by- og bygdeliv, kulturarv, naturmangfold og naturressurser, står det i pressemeldingen.

– Ut fra en helhetsvurdering, ser vi at det vestre alternativet framstår som den beste løsningen, sier Mathisen, før han videre sier:

– Nye Veier er kjent med at det er forhold knyttet til den østre traseen som kan oppfattes som utfordrende fra sektormyndighetene sin side, og som kan komme opp i forbindelse med offentlig høring av planene. Dette kan også påvirke planprosessen, sier Mathisen.

Byggestart neste år

Nye Veier vil i begynnelsen av november sende reguleringsplaner for begge alternativene til kommunen, før de seinere blir lagt på høring.

– Dette har vært en lang prosess. Det var imidlertid et riktig grep å ta et skritt tilbake og vurdere flere alternativer for strekningsutvidelsen Nedgård-Ulsberg. Nå er det viktig å få en avklaring gjennom sluttbehandling av reguleringsplaner, sier Mathisen.

Prosjektet med ny E6 mellom Ulsberg og Nedgård er på cirka seks kilometer. Reguleringsplanen ventes våren 2023, med byggestart i løpet av samme år.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer