TRONDHEIM (Dagbladet): Det ble en mildt sagt skremmende biltur for Silje Åstum Hildrum (37) og ektemannen, da de onsdag ettermiddag kjørte langs Bynesveien i Trondheim, som går mellom Trolla og Ila.
- Det var i utgangspunktet ganske dårlig føre, så vi holdt en lav fart, og lå ikke i 60 km/t, som var fartsgrensen på stedet. Idet vi kom rundt svingen, ser vi at bussen kjører forbi en syklist, sier Silje til Dagbladet.
Imot ekteparet kommer en rutebuss i motgående kjørefelt. 37-åringen kaster seg på bremsen, og klarer akkurat å unngå en kollisjon med rutebussen.
- Jeg er sikker på at det hadde smelt om jeg hadde kjørt i fartsgrensa, sier Silje, som nå frykter menneskeliv snart går tapt på strekningen.

- Kjemperedd og sint
- Farlig vei
Dette er ikke første gang det skjer farlige forbikjøringer på strekningen, som mange blant annet kjører for å komme til ferjesambandet Flakk-Rørvik. Strekningen blir samtidig brukt hyppig av myke trafikanter, både personer som går, sykler og går på rulleski.
I september var Silje nær ved å kollidere med en lastebil på den samme strekningen. Også den gangen skjedde hendelsen ved forbikjøring av en syklist.
- Dette er et område hvor det skjer mye. Veien er farlig, og skulle hatt gang- og sykkelvei, sier hun.

Hun forteller at det er 400 til 500 personer som bor i Trolla, og at det er gang- og sykkelvei på deler av strekningen, men at rundt 1500 meter av strekningen ikke har det.
- Det er bare flaks at ingen har dødd på denne strekningen, sier hun, før hun fortsetter:
- Det vi er redd for, er at det må skje en ulykke for at politikerne skal få opp øynene sine.
Det er Trøndelag fylkeskommune som er ansvarlig for drift av veien. Direktør for vei i fylkeskommunen, Jo Bernt Brønstad, opplyser at det i 2012 ble vurdert gang- og sykkelvei på deler av strekningen, mellom Fagervika og Høvringen.
- På grunn av høye kostnader ble videre planlegging og utbygging ikke prioritert av Miljøpakken i Trondheim, skriver han til Dagbladet.

MDG vil senke farten på E6
Videre opplyser han at fylkeskommunen jobber med en utredning på strekningen mellom Ila og Flakk.
- På grunn av at dette er en rasutsatt strekning, vurderes tunnel på store deler av strekningen. I den forbindelse vurderes det også hvordan eksisterende veisystem skal brukes i framtida.
Dersom det blir tunnel, vil dagens vei fungere som lokalvei. Det vurderes da også hvordan et trygt sykkelveisystem kan etableres, opplyser han.
Tips oss om Trøndelag!
Har du tips eller innspill fra Trøndelag, eller en historie du ønsker å fortelle? Kontakt Dagbladets lokalkontor!
Snakket med sjåføren
Dagbladet har vært i kontakt med bussoperatør Tide Buss AS. Regionsjef for Tide Buss Midt og Nord-Norge, Øystein Gullaksen, forteller at han har sett videoen, og at de torsdag formiddag har snakket med sjåføren.
- Vi kjenner til at dette er et utfordrende område, spesielt på vinters tid. Det har vært flere hendelser der og sjåførene er blitt informert til stadighet om at man må være ekstra varsom ved kjøring her, skriver Gullaksen i en e-post, før han videre skriver:
- Hendelser som avviker fra normal drift skal rapporteres internt. Deretter blir det tatt en vurdering om det kreves oppfølgning av nærmeste leder og/eller instruktør.

Klar beskjed: - Bør tenke seg om!
Gullaksen skriver at de har et godt oppfølgingsløp for sjåfører, hvor formålet er sikker atferd i trafikken. Samtidig retter han er stor takk til Hildrum.
- Vi er glad for sjåfør i motgående retning var oppmerksom på hva som var i ferd med å skje og unngikk sammenstøt.
Gullaksen vil ikke svare på om hendelsen vil få konsekvenser for sjåføren, eller hva vedkommende har fortalt om den.